"Lekcja czytania" z Tygodnikiem Powszechnym
16 października 2017 r. w naszej szkole gościliśmy pana Michała Olszewskiego, który spotkał się z klasą IIIB i częścią IIID3 na „Lekcji czytania” z Tygodnikiem Powszechnym. Spotkanie odbywało się z okazji Roku Conradowskiego i Międzynarodowego Festiwalu Literackiego Conrad Festival.
Przedmiotem wnikliwego czytania tym razem były dwa teksty kultury: „Jądro ciemności” Conrada i „Czas Apokalipsy”, film F.F. Coppoli, którego scenariusz oparty jest na motywach tekstu Conrada. Poniżej fotorelacja i opinie uczestników o spotkaniu.
Ewa Kosiorek
W ramach projektu „Lekcje czytania” z Tygodnikiem Powszechnym 6 października nasze liceum odwiedził pan Michał Olszewski- dziennikarz i pisarz, który poprowadził zajmujące zajęcia
w oparciu o dwa dzieła - mikropowieść Josepha Conrada pt. „Jądro ciemności” oraz film ściśle połączony motywami z owym tekstem, czyli „Czas Apokalipsy” z 1979 roku.
Obiektem naszych rozważań stały się pojęcia takie jak granica między dobrem a złem, pierwotny instynkt, czy w końcu ludzka moralność. Pan Michał Olszewski, wpierw wprowadzając nas w kontekst historyczny i kulturowy, zaprosił uczniów do dalszych rozważań, nie tylko nad wydarzeniami z dalekiej przeszłości, lecz również odnalazł analogię do teraźniejszości, dzięki czemu rozmowa nabrała wielowymiarowej głębi. Przez chwilę mogliśmy zastanowić się nad istotą człowieczeństwa.
Gdybym miał wyrazić swoje osobiste wnioski, przytoczyłbym cytat „Gdy rozum śpi, budzą się demony”, ponieważ dużą rolę w omawianych dziełach odegrały obłęd i absurd. Prowadzący, przedstawiając wiele „smaczków”, z pewnością zaintrygował niejednego ucznia, skłonił do dalszego zgłębienia tematu i niepodważalnie otworzył przed nami wiele drzwi, co spowodowało żywe rozmowy jeszcze po zajęciach.
Spotkanie takie jak to wybija ucznia z rutynowych lekcji, co pozwala spojrzeć na temat zupełnie pod innym kątem. Pan Michał Olszewski wykazał się elokwencją i przygotowaniem, a osobiście liczę na więcej takich inicjatyw.
Mateusz Stryjewski, IIIB
Rok 2017 jest rokiem Josepha Conrada, autora między innymi „Jądra ciemności”, czyli opowiadania będącego tematem spotkania w I Liceum Ogólnokształcącym imienia Stefana Żeromskiego w Ełku.
09.10.2017 r. w ramach „Lekcji czytania” z Tygodnikiem Powszechnym oraz Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Conrada odwiedził nas absolwent naszej szkoły, dziennikarz, publicysta i pisarz Michał Olszewski. Spotkanie rzuciło nowe światło na książkę Conrada. Poznaliśmy dogłębnie sytuację Kongo sprzed wielu lat, kiedy czarnoskórzy byli wyzyskiwani pod przykrywką oświaty niesionej im przez Belgów. Kolonizacja Kongo pod koniec XIX wieku przedstawiona w utworze stanowiła świetny punkt odniesienia do dyskusji na temat moralności, pojęcia dobra i zła oraz rasizmu. Próbowaliśmy wcielić się w głównego bohatera, ale również patrzyliśmy na sprawy de facto historyczne z perspektywy współczesności. Było to bardzo angażujące, więc na zasadzie wymiany zdań dochodziliśmy do bardzo pouczających wniosków. W czasie naszego spotkania oglądaliśmy też fragmenty filmu „Czas Apokalipsy” Francisa Ford Coppoli na motywach „Jądra ciemności” dla ukazania, jak aktualne są motywy z opowiadania Conrada i każdy z nich w miarę możliwości omawialiśmy. Dwugodzinne spotkanie przebiegło w swobodnej atmosferze, a więc i bez znużenia, wręcz przeciwnie pozostaliśmy nienasyceni i pełni refleksji. Bardzo doceniamy możliwość uczestniczenia w takim spotkaniu, sposób jego przeprowadzenia i mamy nadzieję na więcej. Zdecydowanie był to powiew świeżości i interesująca lekcja.
Anna Wielgat, IIIB
W piątek 6 października mieliśmy okazję gościć w naszym liceum pisarza, dziennikarza oraz absolwenta naszej szkoły – pana Michała Olszewskiego. Około dwugodzinne spotkanie odbyło się w ramach akcji „Lekcje czytania” z „Tygodnikiem Powszechnym”. Rok 2017 jest rokiem Josepha Conrada, dlatego też skupiliśmy się na rozmowie na temat jednego z jego dzieł pt.” Jądro ciemności” oraz filmu opartego na motywach tego utworu pt. „Czas Apokalipsy” z 1979 roku.
Omawiając treść lektury, poruszaliśmy wątki dobra i zła, moralności oraz różnych aspektów ludzkiej natury. Mieliśmy okazję zadać sobie pytania dotyczące tego, jak zachowalibyśmy się w sytuacji, w której postawieni byli bohaterowie i tego, z czego wynikały ich poczynania i sposoby myślenia. Co bardzo mi się podobało, dowiedzieliśmy się trochę o historii, kulturze oraz obecnej sytuacji panującej w miejscu akcji „Jądra ciemności” - Kongo. Informacje na temat tajemniczego języka bębnów, „innego odczuwania czasu” przez ludność tubylczą oraz wyraźnych, wciąż żywych tam śladów kolonizacji z pewnością zachęciły mnie do dalszego zgłębiania wiedzy. Ponadto, mogliśmy się także dopatrzeć echa sytuacji przedstawionych w książce w dzisiejszej sytuacji społeczno-politycznej.
Uważam to spotkanie za jedną z bardziej udanych inicjatyw edukacyjnych. Zarówno moi koledzy, jak i ja doceniamy ogromny wkład pana Michała Olszewskiego i wszystkich innych zaangażowanych w tę akcję. Mam nadzieję, że będę miała jeszcze okazję uczestniczyć w podobnych przedsięwzięciach.
Wiktoria Zofia Gawryłkiewicz, klasa IIIB